Elementy wpływające na konwersję w sklepie internetowym

konwersja w sklepie

W branży e-commerce terminem „konwersja” określa się realizację określonego celu biznesowego. Dla osób prowadzących sklepy internetowe będzie to przede wszystkim dokonanie zakupu przez osobę wchodzącą na stronę. Konwersja może oznaczać jednak także inne czynności istotne z punktu widzenia właścicieli sklepu: na przykład zapis na newsletter czy wypełnienie formularza kontaktowego. Niestety, nie zawsze jest tak, że klient wybiera najlepszą ofertę. O jego decyzji mogą przesądzać wydawałoby się mało istotne czynniki związane ze stroną. Podpowiadamy, jakie elementy wpływają na konwersję i w jaki sposób skutecznie ją zwiększyć.

W jaki sposób zwiększyć współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji określa wyrażony procentowo stosunek osób, które zrealizowały założony cel do ogólnej liczby wszystkich odwiedzin na stronie. To dane, które możesz łatwo uzyskać korzystając z narzędzi Google Analitics. Definiując główny cel i cele pośrednie, możesz śledzić, na jakim etapie klienci zniechęcają się do zakupów – wychodzą ze strony czy porzucają koszyk. W ten sposób zidentyfikujesz najważniejsze problemy i będziesz mógł dopracować te elementy sklepu, które działają zniechęcająco.

Zadbaj o grafikę i funkcjonalność strony

Pierwsze wrażenie, o którym decydują elementy graficzne strony, jest bardzo istotne: to właśnie ono wpływa na to, w jaki sposób klient zaczyna myśleć o firmie i czy kojarzy ją z profesjonalizmem. Często jednak od pięknych grafik czy ciekawego szablonu o wiele ważniejsze są te elementy, które wcale nie rzucają się w oczy: wielkość czcionek, rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie czy napisy na przyciskach. Na te elementy najczęściej nie zwracamy szczególnej uwagi: chyba, że napis wprowadza w błąd, a czcionka jest zbyt ozdobna i tak mała, że trudno ją odczytać i klient zniechęca się do zakupów.

Z tego powodu przy projektowaniu sklepów internetowych tak ważne jest podejście UX (user experience – doświadczenie użytkownika) i UI (user interface – interfejs użytkownika). Zdarza się, że projekty, z których web-developerzy są bardzo dumni przez klientów mogą być postrzegane jako trudne w obsłudze i nieintuicyjne.  Bardzo ważne jest, by umieć spojrzeć na stronę oczami zwykłego użytkownika bez zaawansowanej wiedzy informatycznej.

Przygotuj dobrej jakości zdjęcia oraz unikatowe i przyjazne dla klientów opisy produktów

Nikt nie lubi kupować kota w worku. Z tego powodu zadbaj, by jak najdokładniej przedstawić produkt i korzyści związane z jego zakupem. Podstawą powinny być dobrej jakości zdjęcia. Warto, by każdy produkt posiadał nie jedno, lecz kilka zdjęć, które pozwalają dokładnie go obejrzeć. Najlepsze będą zdjęcia bezcieniowe wysokiej rozdzielczości na jednolitym, jasnym tle. Bardzo ważne są również opisy. Ze względu na pozycjonowanie strony pod kątem wyszukiwarek internetowych zawsze należy dodawać wyłącznie unikalne opisy. Powinny być one również bardzo konkretne i informatywne dla klienta, jasno przedstawiać wszystkie ważne cechy produktu. W przeciwnym wypadku zrezygnuje on z zakupu lub rozczaruje się, gdy otrzymany produkt nie będzie odpowiadał jego wyobrażeniom.

Zadbaj o łatwą nawigację na stronie

Odpowiednie pogrupowanie produktów i łatwa nawigacja na stronie, sprawią, że klient bez problemu znajdzie to, czym jest zainteresowany. Wyeksponuj najważniejsze odnośniki. Zadbaj o to, by nazwy kategorii i podkategorii były przemyślane, logiczne i adekwatne do ich zawartości. W przypadku większych sklepów konieczna będzie wyszukiwarka umieszczona w dobrze widocznym miejscu na stronie. Opcje podpowiedzi i zaawansowanego filtrowania sprawią, że odnalezienie potrzebnych produktów będzie szybkie i wygodne.

Podtrzymaj zainteresowanie niezdecydowanego klienta

Nowoczesne sklepy internetowe często posiadają funkcjonalności, które pozwalają podtrzymać zainteresowanie niezdecydowanego klienta. Bardzo prostą i skuteczną metodą są wyskakujące okienka pop up – w momencie, gdy klient chce opuścić stronę bez finalizacji zakupu może wyskakiwać informacja o przysługującym rabacie lub formularz zapisu na newsletter. Dużą skutecznością cechują się również reklamy śledzące – po opuszczeniu strony klient będzie widział na innych odwiedzanych witrynach reklamy produktów, które oglądał. Dzięki temu nie zapomni o sklepie i z dużym prawdopodobieństwem wróci, by do kończyć proces zakupów.