Jak analizować ruch w sklepie internetowym?

Z roku na rok można obserwować nieustanny wzrost zainteresowania zakupami w przestrzeni internetowej. Jeżeli sięgnąć kilkanaście lat wstecz, to zaledwie niewielki procent internautów w naszym kraju decydował się na zakup jakiegoś dobra materialnego przez Internet. Obecnie, zakupy internetowe stały się na tyle powszechne, że większość osób nie wyobraża sobie normalnego funkcjonowania bez nich. Ten sposób jest niezwykle wygodny – nie trzeba nawet wychodzić z domu, a do tego można w kilka chwil porównać ceny w różnych sklepach. Nie dziwi więc to, że ogromnie wzrosła ilość sklepów internetowych. Sprzedaż internetowa może być skuteczna jednak tylko pod warunkiem, że na platformie będzie widoczny wartościowy ruch. Jak analizować ruch w sklepie internetowym i jakie są jego najważniejsze źródła?

Warto znać źródła ruchu w przestrzeni internetowej. Dzięki dogłębnej analizie można sprawdzić jakimi kanałami użytkownicy najczęściej trafiają na platformę, co da obraz potencjału działań marketingowych na rozmaitych płaszczyznach.

Jakie są źródła ruchu w sklepie internetowym?

Organiczne wyniki wyszukiwania

Sytuacją idealną byłaby taka, w której niemal cały ruch pochodziłby z organicznych wyników wyszukiwania, oczywiście pod warunkiem, że byłby on na tyle duży, że generowałby wystarczające zyski. Ruch organiczny to nic innego, jak bezpłatne wyniki wyszukiwania.

Kampanie linków sponsorowanych

Oprócz bezpłatnych wyników wyszukiwania istnieją także płatne wyniki wyszukiwania, czyli popularne Google AdWords. Kampanie linków sponsorowanych to jedno z najważniejszych źródeł ruchu dla platform, które ze względu na dużą konkurencję nie są w stanie się przebić na topowe pozycje w rankingu wyszukiwarek.

Remarketing

To strategia marketingowa o wysokiej skuteczności, którą prowadzić można przy udziale stosunkowo niskich kosztów. Przekaz reklamowy kierowany jest na konkretną grupę odbiorców, na przykład na klientów którzy rozważali zakup lecz przed finalizacją transakcji opuścili koszyk zakupowy.

Social media

Media społecznościowe to jeden z najważniejszych kanałów nie tylko pozyskiwania ruchu w serwisie ale przede wszystkim jest to kanał niezmiernie istotny jeżeli chodzi o budowanie relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami firmy.

Analiza ruchu w sklepie internetowym

Jeżeli już wiadomo z jakich źródeł może pochodzić ruch na platformie, to warto zastanowić się przez chwilę nad tym, w jaki sposób można go analizować. Co trzeba zrobić by sprawdzić ile osób odwiedza stronę internetową? Jakimi kanałami klienci docierają do serwisu? Jakie są ich zachowania? Na te wszystkie pytania można znaleźć odpowiedź szczegółowo analizując ruch w sieci.

Narzędzia do analizy ruchu

Narzędzia do analizy ruchu na stronie można podzielić na płatne i bezpłatne. Najbardziej popularne są ogólne statystyki, chociażby darmowe narzędzie analityczne firmowane przez Google, czyli Analytics. Warto także wiedzieć co to takiego są heat mapy oraz nagrania sesji.

Google Analytics – wszystko w jednym miejscu

Aby mieć pełny ogląd tego jak wygląda ruch na stronie wystarczy zainstalować narzędzie Google Analytics. W tym celu niezbędna będzie implementacja kodu narzędzia do struktury strony – to tylko brzmi skomplikowanie, jednak jeżeli ktoś nie czuje się na siłach może to zlecić koderowi. Narzędzia analityczne umożliwiają sprawdzenie skąd pochodzi ruch, jaki on w ogóle jest (ilościowo i jakościowo), jak wygląda współczynnik odrzuceń oraz czy dochodzi do założonej konwersji. Wszystkie te informacje pomogą w budowaniu skutecznej kampanii marketingowej i sprawią, że będzie ona jeszcze bardziej wydajna.

Heat mapy – sprawdź które obszary są najbardziej klikalne

Aplikacje tworzące mapy cieplne umożliwiają śledzenie zachowań użytkowników na danej stronie internetowej. W sposób graficzny ukazane są obszary, które wśród internautów cieszą się największym zainteresowaniem. Umożliwia to lepsze rozplanowanie struktury graficznej strony, tak by w centrum zainteresowania użytkowników znalazły się choćby przyciski generujące konwersję.

Nagrania sesji – jak zachowują się użytkownicy na stronie?

Aplikacje służące do nagrywania sesji poszczególnych użytkowników cieszą się coraz większą popularnością. To właśnie dzięki nim można na własny serwis spojrzeć oczami internautów, a przez to jeszcze lepiej zaprojektować strukturę strony w taki sposób, by spełniała wymagania nawet najbardziej wybrednych klientów.